Než se produkt od Danny P. dostane do rukou zákazníka, projde bohatou škálou procesů od výběru vhodného kusu kůže až po pečetění balíčku horkým voskem. Ještě dříve ale proběhne možná to nejnáročnější ze všeho: vymýšlení, designování výrobku a testování prototypů. Jak tento postup vypadá, co dělá dobrou peněženku dobrou peněženkou a další zajímavé věci ze zákulisí vymýšlení produktů z kůže nám prozradil hlavní designér Danny P. Lukáš Vondráček.

Odkud se znáte s Danem?

S Danem jsme se potkali v STRV, kde nás seznámil zakladatel a můj kamarád od dětství David Semerád a hned jsme si padli do noty. Jsme oba dost podobní, rádi používáme perfektně vyladěné věci . Řekl bych, že jsme vlastně dost puntíčkáři a kdyby měl jeden z nás jiný přístup, asi by nám to tak dobře nefungovalo. Ale my si v tom naštěstí rozumíme. Když mě Dan oslovil, jestli bych pro něj nechtěl navrhnout první peněženku, hned mi bylo jasné, že tahle spolupráce nám půjde skvěle.

Jakou ty sám nejčastěji nosíš peněženku?

Nejčastěji nosím peněženku s pouzdrem na iPhone, někdy slim wallet, a když vyrážím večer někam ven, hodím pár stovek a karty do card case. Jinak ale nosím skoro všechny produkty, které vyrábíme - mám pásky ve všech barvách, messenger tašku, pouzdra na iPad Pro, score kartu na golf i řemínky na Apple watch. Chceme, abychom věci, které navrhneme, chtěli nosit také sami - jedině tak dokážeme na vlastní kůži otestovat, co přesně nám v designu těch věcí vyhovuje. A snažit se to pak dodržovat i v dalších produktech, které vyrobíme v budoucnu.

Měl jsi nějaké zkušenosti s kůží ještě předtím, než jsi začal s Danny P.?

Neměl, s Danem jsme do toho skočili po hlavě a na hodně věcí jsem si musel přijít sám. Nicméně si nemyslím, že by to byla v designu nějaká příliš jiná práce než například se dřevem, se kterým jsem měl už zkušeností hodně. Vždy je to především o nastavení vlastního procesu návrhu a postupných vývojových fází, které na sebe musí dobře navazovat. Mám při navrhování veškerou svobodu a soustředím se hlavně na to, aby byl design praktický, adekvátní, minimální, intuitivní a vizuálně atraktivní.

Jaká byla první věc, kterou jsi z kůže navrhnul?

Naše vlajková loď, tedy peněženka na iPhone 5. Byla to spousta práce, ale stálo to za to! Taky jsme se s pozdějším modelem pro iPhone 6 Plus nakonec dostali na oficiální e-shop Apple, čímž se ještě posílila naše cesta a směřování ke tvoření věcí právě pro elektroniku téhle značky. Kdykoliv Apple vydá svoje nové modely, už přemýšlíme, jaké příslušenství k nim z naší dílny nabídneme. Sám jsem velký fanda Apple a mám doma hodně jejich produktů.

Co bys poradil tomu Lukášovi, který před X lety s produkty od Dannyho začínal?

Nic! Nechal bych ho si to všechno pěkně prožít znovu a bez nápovědy (smích). Jsem vlastně rád, že jsme se do toho pustili po hlavě. Jak říká pan Jaroslav Dušek: kdybychom mohli něco udělat jinak, tak už by to jinak bylo. A stejně to vnímám i já - na všechny ty věci jsme si museli přijít sami a jsem tomu vážně rád. Jde především o ten proces, který nás hodně naučil. A když to, co děláte, máte opravdu rádi, věřím, že výsledky přirozeně přijdou...

Co dělá dobrou peněženku dobrou peněženkou?

Musí být kompaktní, štíhlá, aby se vešla pohodlně do kapsy... Přihrádky musí dávat smysl, být adekvátní, v rovnováze - nemůžu mít třeba obrovské pouzdro na drobné a k tomu jeden slot na karty. Nechci ji taky měnit za rok, takže je důležitý materiál a kvalitní zpracování, které zaručí dlouhou životnost. Musí mi příjemně vonět, to kvalitní kůže umí. A taky se mi musí hodně líbit - když z ní pak vytahuju větší množství peněz, tak aby mi dělala radost i v té nepříjemné chvíli, kdy s ní musím něco zaplatit (smích).

Jaký produkt, který jsi navrhnul, je tvůj nejoblíbenější?

Do každého produktu jsme s Danem dali něco ze sebe, takže jsou to vlastně takové naše děti a máme je rádi všechny stejně (smích). Ale kdybych si měl vybrat jedno obzvlášť oblíbené, bylo by to pouzdro na score kartu. A to hlavně proto, že jsem vášnivý golfista a je mi spolehlivým parťákem právě ve chvílích, kdy se cítím opravdu dobře a hraju tu nejzábavnější hru s kamarády.

Jakou největší technickou překážku jsi zatím musel v designu Danny P. produktů překonat?

Určitě to byl kovový klip u dolarovky. Udělali jsme si vážně velkou rešerši a zjistli jsme, že to, co se na světovém trhu dodává, nám nestačí, ať už designově, materiálově ani kvalitou zpracování. Nakonec jsme si sponu navrhli a také nechali vyrobit na zakázku. Pak i samotná implementace byla dost náročná. Ale nakonec se podařilo!

Každý prototyp, který vyrobíme, testujeme s Danem na sobě, abychom dokázali vychytat nedostatky v běžném provozu. Už se nám několikrát stalo, že jsme měli vyladěný prototyp třeba už v druhé fázi a nakonec jsme se vrátili na úplný začátek a šli jiným směrem. Je to časově hodně náročný proces, ale nikdy bychom nechtěli pustit do světa něco, o čem nejsme s Danem stoprocentně přesvědčení, že bude perfektní. A vzhledem k tomu, že v podstatě nedostáváme negativní zpětnou vazbu, myslím, že je to správný přístup.

Co nového se zrovna chystá?

Chystáme se na dámy! Skutečně, přemýšlíme nad dámskými peněženkami a to je pro nás velké a složité téma (smích). Budeme pracovat s jinými kůžemi a jinými odstíny barev - v nabídce by měly být odstíny jako např. pudrová, vínová, tmavě modrá nebo světle hnědá. Dělali jsme si rešerši a zjistili jsme, že ženy mají úplně jiné představy o dokonalých peněženkách než muži, takže to pro nás bude výzva navrhnout i pro ně ideálně poskládaný produkt...

Máš nějaký sen - kožený produkt, který bys chtěl nadesignovat, kdybys pracoval úplně bez omezení?

Nemám sen, že bych vyloženě chtěl navrhnout nějaký konkrétní produkt. Důležité je pro mě tvořit věci, které skvěle fungují, hezky se na ně dívá a aby klientům dělaly každodenní radost a dlouho jim sloužily.